KÖVESD NYOMON FACEBOOKON IS A HÍREKET

2012. július 5., csütörtök

FIATAL KAPOSVÁRI KÉPZŐMŰVÉSZEK


Amennyiben a fiatal kaposvári képzőművészekről akarunk szólni, valamelyest járatosnak kell lennünk a város kulturális életében. Jelenleg Kaposvár meglehetősen visszafogott képzőművészeti rendezvények tekintetében. Kevés az olyan reprezentatív kiállítás, ahol felmérhetnénk a hely kortárs alkotóinak aktuális törekvéseit, összehasonlíthatnánk munkáikat.
A néhány évente megrendezett Groteszk pályázat, a Kelet Európai Digitális Üzenet kiállítás és a Somogy Megyei Tárlat nyújt némi betekintést a fiatal alkotók munkáiba. Hasonlóképpen a Festők Városa Hangulatfesztivál is lehetőség a képzőművészet kedvelőinek az újjal való ismerkedésre, ahol a kísérő rendezvények sorában akad időnként egy-egy érdekesebb bemutatkozás, bár néha kutatni kell a helyszínek közt, de megéri a fáradozást.
Groteszk tárlat 2012
Szót kell ejtenünk a művészettámogatásról és oktatásról is, ha teljesebb képet szeretnénk kapni. Jelenleg Kaposváron nincsen képzőművészeti ösztöndíj fiatal művészek számára. Ugyancsak megnehezíti az alkotók életét, hogy alkotóteret se nagyon lehet találni a városban. Sajátos logika alapján a képzőművészetet gazdasági tevékenységként kezelik azok, akiknek lehetősége lenne használaton kívüli intézményeket, épületeket, közintézményi tereket az alkotók rendelkezésére bocsátani. Bár e logika mentén a patakban talált aranyrögöt is vissza kellene dobni, ahelyett, hogy némi ráfordítással egy ötvös műhelyében ékszerré változtatva megsokszorozzuk az értékét. Így aztán műtermek hiányában jócskán megnehezül az alkotók dolga. Ellenpéldaként állíthatnánk a pécsi hozzáállást, ahol a kultúrának termékeny talajt biztosítva európai rangra emelték azt és büszkén hirdetik, nem mellesleg hosszú távú profitot és visszajáró, hűséges közönséget generálnak.
Szín-Tér kiállítás 2012
Városunk közép és egyetemi szintű művészeti oktatással is rendelkezik. Tulajdonképpen a Zichy Mihály Iparművészeti Szakközépiskolának köszönhető, hogy most ilyen sok és változatos alkotói megnyilvánulás létezik a városban. A 90-es években itt tanult és művészeti felsőoktatásba jutó diákokból kerül ki ugyanis Kaposvár jelenlegi fiatal alkotóinak többsége. A Kaposvári Egyetem Művészeti Kara viszonylag friss intézmény, hatása egyelőre még kevésbé érzékelhető a város képzőművészeti életére. Galériája időnként lehetőséget nyújt a hallgatók tárlatai mellett helyi alkotók bemutatkozására is. Félő, hogy a kar kiköltöztetése a campusra ezt a csekély befolyást is megszűnteti a városra nézve.
Új Generáció 2008
Ezzel el is érkeztünk egy másik sarkalatos pontig, a kiállító helyek kényes ügyéig. Jelenleg három kiállító hely kerül a látóterünkbe, ha látogatott tárlatot szeretnénk szervezni Kaposváron. Első helyen a Vaszary Képtár áll, itt csoportos kiállításokon, pályázatokon van esélye felbukkanni egy-egy fiatalabb művésznek. Az egyetem művészeti karának KB Galériája is lehetőséget ad a fiatal alkotóknak a bemutatkozásra. Hasonlóképpen a Rippl-Rónai Múzeumban megrendezett tárlatok, ilyen volt a 2008-ban megrendezett Új Generáció kiállítás, ami kellő körültekintéssel mutatta be a Kaposvárhoz köthető fiatal alkotók munkáit, s láttatni igyekezett az összefüggéseket, transzparenciákat stílusok és irányzatok közt. A tárlatot szemlélve vált nyilvánvalóvá a közönség számára, hogy milyen sok, izgalmas elgondolás születik a helyi alkotók révén, mennyire naprakésszé vált a képzőművészet a könnyen hozzáférhető információs csatornák hatására. A médiumok sokfélesége is örömre adhat okot, hiszen a hagyományosnak tekinthető képalkotó és plasztikai műfajok mellet a videó, performance és digitális művészet is képviselteti magát.
Üres Tér kiállítás 2011 
Mindamellett Kaposvár nem bővelkedik kiállítóhelyekben, a kisebb, alternatív galériák megszűntek, legtöbbször finanszírozási okból, s ha valamely közintézmény kultúrarajongó vezetője mégis úgy döntene, hogy egy felesleges termet galériává alakít, akkor legtöbbször az őrzés, üzemeltetés költsége és a körülményes hozzáférés teszi mellőzötté rövid időn belül.
Hol lehet akkor felfedezni a kaposvári fiatal képzőművészek alkotásait? Elsősorban azokban a városokban érdemes keresgélni, ahová felsőoktatásbeli tanulmányaik kötötték őket. Így elsősorban Pécsen és Budapesten lehet gyakorta kaposvári fiatal képzőművészek alkotásaival találkozni. Nincsen tehát kaposvári jelenség ebből a szempontból. Míg korábban lehetett valamiféle kollektív hatásról beszélni megyeszékhelyünk alkotóinál, akár a folklorisztikus ihletésű alkotásoknál az archaizáló, vagy éppen szürrealista vonalat követve, jelenleg ez az út megszakadt, mivel a fiatal korosztály inkább az aktuális trendek felé keresgél, és nem követi tovább ezt az irányt.

Elek Annamária (1983) textilművész

Tanulmányait a Kaposvári Egyetem Művészeti Karán és a MOME-n végezte. Léptékben kisebb, intimebb munkák jellemzik. Precízen kidolgozott munkái a popművészet területén mozognak, kerülve azok harsányságát, inkább az intellektuális oldal felől ragadja meg a kortárs képzőművészet és a tömegtermelés kapcsolatait. 
Laptop tok













Horváth Balázs (1975) szobrászművész

Tanulmányait az Iparművészeti Egyetem Kerámia Szakán végezte. Rendszeres résztvevője számos üveg- és kerámia művészeti szimpóziumnak. A Fiatal Üvegművészek Egyesületének elnöke. Műveivel gyakorta találkozunk kaposvári tárlatokon is.
Legújabb munkái kerámiaszobrok, melyek bár nem öltenek ismert formát, mégis élőlények benyomását keltik. Puha, viaskodó formáikkal, küzdelmet, feszültséget idéznek meg. Felismerhetetlen, mégis ismerős alakzataikkal szürrealista felhangokat ütnek meg. Az alkotások anyagbeli megformálása korrodálódó, elmúló, pusztuló érzetet kelt a szobrokat szemlélőben.
Rippl-Rónai József















Jónás Péter (1976) festőművész

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képgrafika szakán diplomázott. Székely Bertalan ösztöndíjas művész. Annak ellenére, hogy jóformán minden fontosabb országos grafikai pályázat szereplője, Kaposváron leginkább festészete nyomán vált ismertté. Kezdetben vegyes témaválasztású foto realista képein egyes tárgyak felnagyított részletei szerepelnek. Ilyen téma volt a pingpongütők felnagyítása is, változó mélységélesség és kinagyított részletek folytán realizmus és absztrakció érzete keveredett a képeket szemlélőben.
Svéd ütőfa és japán borítás 2


http://artportal.hu/lexikon/muveszek/jonas_peter

Károly Sándor Áron (1978) fotóművész

A Kolozsvári Képző és Iparművészeti Egyetemen szerzett diplomát, majd a Magyar Iparművészeti Egyetem DLA képzésében vett részt. Kapcsolata Kaposvárral a Barcsi Nemzetközi Művésztelepen keresztül, valamint a Kapos ART művészeti egyesület segítségével jött létre. Végül itt telepedett le és a helyi művészeti felsőoktatásban dolgozik. Fotóművészet és képzőművészet kapcsolata figyelhető meg munkásságában. A hagyományos értelemben fotón kívül a grafikai technikákkal rokon eljárásokat is kedveli. Archaikus fotóeljárásokkal is dolgozik, fotó alapú szitanyomatokat is készít.
Budapest














http://ksaron.dynamicweb.hu/

Kurucz Miklós (1983) festőművész

A Pécsi Tudományegyetemen festő szakán szerzett diplomát. Elsősorban pasztell festményei nyomán vált ismertté. Többnyire impresszionista, pillanatrögzítő magatartás jellemzi ezeket a műveket. Különösen vonzzák olyan témák, mely során városi térben az időjárás hatására megváltozik a térérzékelés. A felbomló perspektíva, mesterséges és természetes fények játéka teszik líraivá a kompozíciókat. Újabb alkotásain összefogottabb tömegek jelennek meg, s eltűnik a részletezés is.
Magasfeszültség


http://www.somogyipaletta.hu/index3.php?aid=8

Leitner Barna (1969) képzőművész

A Pécsi Tudományegyetem Rajz-Vizuális nevelés szakán szerzett diplomát, majd ugyanitt DLA képzésben vett rész. Sokféle anyaggal és technikával dolgozó művész. Lényegében pop művészetet művel, melyben kiemelt szerepet kap a filmes történések táblaképpé alakítása. Visszatérő elem a Mechanikus Narancs vagy a Star Wars filmek szereplőinek megidézése.

















http://indagaleria.novasonic.hu/muveszek/leitner-barna

Mojzer Tamás (1976) képzőművész

A Pécsi Tudományegyetem Vizuális nevelőtanár szakán szerzett diplomát, jelenleg ugyanott DLA képzésben vesz részt. A Somogyi Alkotóművészek Egyesületének elnöke. A Vulgar Project performace csoport tagja. Egyéni akcióira a hangsúlyozott férfi-nő szerepek, belső feszültség, gátlás és annak feloldása jellemző. Eseményművészete mellett hagyományosabb táblaképeket is készít, valamint digitális printeket, melyek tematikája olykor megtévesztően mindennapi, mindamellett, kikerülhetetlenül ott van bennük a szexualitás és az elfojtott agresszió. Ezt támasztja alá a gyakorta megjelenő vörös és fekete színpárosítás is.
Eleven ecset I-II.












Papp 'Pala' László (1978) képzőművész

Tanulmányait az egri Eszterházi Károly főiskolán és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végezte. Elsősorban digitális képalkotói és médiaművészeti alkotásairól ismert. Ebből az irányból közelít a képzőművészet felé. Táblaképein álomszerű jelenetekben emberi sziluettek jelennek meg, de készülnek pop művészeti alkotásai is, ahol szintén a számítógépes képalkotás lehetőségeit aknázza ki olykor banális, humoros formában.

















http://www.kaposart.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=65

Ruczek Zsófi (1984) textilművész

A Kaposvári Egyetem Művészeti karán végezte tanulmányait. Hagyományos textilművészeti alkotásokat is létrehoz, de művészetét kiterjeszti más műfajokra időben és térben is. Installációiban összekeverednek jelen és múlt vizuális töredékei, kulturális elemei. Érződik a munkákon egyfajta retro életérzés is, a 80-as évek tárgyi világának megjelenésével. Itt is egyfajta neo-pop alkotásokkal állunk szemben, felhasználva az őt körülvevő tárgyakat (reklám és hirdetőtáblák, jármű darabok stb.) új kontextusba helyezve egy virtuális várost épít fel, melynek lenyomatai műalkotásként jelennek meg művészetében.
Levél Rippl-Rónainak




Sörös Rita (1977) szobrászművész

A Pécsi Tudományegyetem szobrász szakán, majd ugyanitt a DLA képzésben szerzett végzettséget. Változatos anyaghasználattal és kombinációkkal ér el expresszív hatást. A bronz szobrokon fogyasztott üveg felületek szinte organikusan, s ezzel a tárgyak elvesztik statikusságukat, megelevenedni látszanak. Köztéri alkotásán szintén ez az anyagkettősség jelenik meg. Szabó Évával, közös projektjével Donner János serfőző mesternek, Kaposvár egyik városrészének névadójának állít játékos emléket.
Játszó gyerekek 2.



Vágner Mátyás (1976) Képzőművész

Tanulmányait a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán és a DLA képzésben végezte. A vidék sztereotípiái esetenként mitikus körítésben, de hangsúlyozottan ironikus, kétértelmű elemekkel társulnak nála.
Ehhez gyakran használja fel a populáris kultúra jelképeit:
húsvéti tojás, rajzfilmfigura -klisék, feliratok. Egy-egy hétköznapi szituációt szélsőséges színvilágba ágyazva, klisészerű ábrázolásmóddal, kínai írástöredékekkel társít, és a képen üres hatású felületekkel érzékelteti az elidegenítő valóságot.
Barátság


















http://vagnermatyas.atw.hu/

(átvett cikk. szerző: Vágner Mátyás; Dr. Géger Melinda)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése