KÖVESD NYOMON FACEBOOKON IS A HÍREKET

2012. június 28., csütörtök

SOMOGYI BETYÁR, FEGYVERE GITÁR I.


   Létezik olyan, hogy kaposvári hang? Szólnak dalok Kaposvárról? Igen, mi az, hogy! Sokszor szidjuk városunkat, hogy nincs itt semmi, de igazából legtöbbször akkor vesszük észre, hogy volt valamink, amikor már nem leljük.
Kezdjük talán a legevidensebbel. Búsmagyar kesergés okán, vasárnapi ebédet követő diskurálások során, sörhabos bajusz pödrés alól felbukkanó téma: aztán adott e kishazánk nemzetközi zenei sztárt a világnak... ismerős a téma, sűrű Csepregi Évázások és Omega poszter lobogtatások után kifulladva hátradőlés a kényelmesen elnyűtt fotelban, bármiféle meggyőző eredmény nélkül. Ugyanezt persze kicsiben is eljátszhatjuk. Kik azok a mesebeli legkisebb fiúk, akik nekivágtak a messzi útnak, hogy jó hírét vigyék városunknak a könnyűzenei életben? És vajon sikerült-e valakinek?

   Ciki vagy sem, Kaposvár adta a világnak Magyarország első, zenélő, táncoló 'fiúcsapatának', az AD Studiónak egyik tagját, az énekes Auguszt Báriót. A rendszerváltás korának, a 90-es évek elejének igen népszerű, komoly lemezeladásokat produkáló bandája a könnyedebb kategóriát erősítette hazai zenei kínálatban. Nagy slágerük az Álmaimban Amerika és azonos című nagylemezük 1991-ben a Mahasz Top40 albumlistáján a figyelemre méltó 2. helyéig jutott el. Ködbe vesző gyermekkori emlékeink közt élhet egy, túlméretezett zakókban, koreografáltan mozgó srácokat megjelenítő videoklip. Videó megosztó oldalak kommentjei alapján a 90-es évek elején sorkatonai szolgálatukat töltők könnyezve emlékeznek vissza slágereikre. Hosszabb szünetekkel tűntek fel újra és újra, negédes, szerelmes dalaikkal. 2008-as, legutóbbi lemezükig sikerült nyomon követni az útjukat.

   Mindeközben természetesen az underground zenei is jelen volt. Szó szerint, ugyanis épp egy pincében, az ÉDOSZ Művelődési Ház alagsorában (a mai Angus Music Club) találkoztam először az Éhező Apácák nevű alternatív formációval 1996-ban, mely akkor már közel 10 éve létezett, s a hasonló stílusú Európa Kiadó, Sziámi, URH zenekarokkal szinte egy időben, közel azonos hangvételű alternatív-avantgárd anyaggal koncerteztek. 1997-ben jelent meg Légy jó mindhalálig című összegző lemezük, aztán szép lassan elhaltak, ahogy énekelték „A rock and roll csak a lányoké, a fiúk már másról beszélnek", 2000-ben adták utolsó koncertjüket. Nem nyom nélkül tűntek el, nézzük csak az illusztris felsorolást: Klencsár Gábor, Kele János, Kovács Andor, Riegler Attila, Zságer-Varga Ákos, Winterwerber Csaba. Olyan bandák köthetők ezekhez a nevekhez, mint a Yonderboi quintet, The Puzzle, Napra, Žagar. Álljon most itt egy felvétel, a zenekar Gyár című számának feldolgozása a Žagar zenekar előadásában, Ligeti György (róla később) énekével.


Éhező Apácák - Gyár (1996)

Žagar - Rock and roll goes to the girls (2007)
 A 90-es évek közepén, Kaposváron a blues rock bandáké volt a terep. A kisszámú fellépési lehetőségeket főleg a 60-as, 70-es évek rockzenei kínálatán szocializálódott zenekarok töltötték ki. PATE Blues Band, Mercedes Band, Bakterház, Sajátok Örömök, The End stb. Valamint a punk és heavy metal vonalat erősítő PunkTum, Messenger. Az élő zene nem volt túl népszerű akkoriban a közönség köreiben. Se a fellépéseket befogadni képes helyszínek, de a zenekarok se rendelkeztek – nyilván anyagi lehetőségek híján – olyan szintű hangtechnikával, ami élvezhetőbbé tette volna a koncertek színvonalát. Más szempontból viszont ez volt az a korszak, amikor a Commodore 64-et PC-re váltó fiatal generáció az új technikai lehetőségekkel élve elektronikus zenéket kezdett barkácsolni a mateklecke megírása után.
   Emlékszem egy srácra, alattam járt gimibe pár osztállyal, rendszeresen hozta fel az otthon ekecselt szerzeményeit, amit az eladó gitáros srác, Karcsi, mindig figyelmesen meghallgatott. Mi meg elnézően mosolyogtunk a Doors feldolgozásokon, másra volt ráállva a radarunk. Most már persze tudjuk, hogy neki volt igaza. Bár a zenét ma is elég laposnak hallom. Fogarasi Lászlónak hívták, manapság Yonderboi néven ismeri a nagyvilág. Rá egy évre Pink Solidism című szerzeménye, mely a Dorss zenekar Riders ont he storm című dalának átdolgozása a Future Sound Of Budapest 2 című válogatáslemezre, majd más nemzetközi válogatáslemezekre is. 1999 nyarán - érettségije után - került sor első, Shallow and Profound című szerzői albumának felvételeire, amely 2000 januári megjelenése után Európa szerte ismertté tette.

Yonderboi - Pink Solidarism (1999)



Folytatása következik...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése