Kezdjük talán a legevidensebbel. Búsmagyar kesergés okán, vasárnapi ebédet követő diskurálások során, sörhabos bajusz pödrés alól felbukkanó téma: aztán adott e kishazánk nemzetközi zenei sztárt a világnak... ismerős a téma, sűrű Csepregi Évázások és Omega poszter lobogtatások után kifulladva hátradőlés a kényelmesen elnyűtt fotelban, bármiféle meggyőző eredmény nélkül. Ugyanezt persze kicsiben is eljátszhatjuk. Kik azok a mesebeli legkisebb fiúk, akik nekivágtak a messzi útnak, hogy jó hírét vigyék városunknak a könnyűzenei életben? És vajon sikerült-e valakinek?
Ciki vagy sem, Kaposvár adta a világnak Magyarország első, zenélő, táncoló 'fiúcsapatának', az AD Studiónak egyik tagját, az énekes Auguszt Báriót. A rendszerváltás korának, a 90-es évek elejének igen népszerű, komoly lemezeladásokat produkáló bandája a könnyedebb kategóriát erősítette hazai zenei kínálatban. Nagy slágerük az Álmaimban Amerika és azonos című nagylemezük 1991-ben a Mahasz Top40 albumlistáján a figyelemre méltó 2. helyéig jutott el. Ködbe vesző gyermekkori emlékeink közt élhet egy, túlméretezett zakókban, koreografáltan mozgó srácokat megjelenítő videoklip. Videó megosztó oldalak kommentjei alapján a 90-es évek elején sorkatonai szolgálatukat töltők könnyezve emlékeznek vissza slágereikre. Hosszabb szünetekkel tűntek fel újra és újra, negédes, szerelmes dalaikkal. 2008-as, legutóbbi lemezükig sikerült nyomon követni az útjukat.
Éhező Apácák - Gyár (1996)
Žagar - Rock and roll goes to the girls (2007)
A 90-es évek közepén, Kaposváron a blues rock bandáké volt a terep. A kisszámú fellépési lehetőségeket főleg a 60-as, 70-es évek rockzenei kínálatán szocializálódott zenekarok töltötték ki. PATE Blues Band, Mercedes Band, Bakterház, Sajátok Örömök, The End stb. Valamint a punk és heavy metal vonalat erősítő PunkTum, Messenger.
Az élő zene nem volt túl népszerű akkoriban a közönség köreiben. Se a fellépéseket befogadni képes helyszínek, de a zenekarok se rendelkeztek – nyilván anyagi lehetőségek híján – olyan szintű hangtechnikával, ami élvezhetőbbé tette volna a koncertek színvonalát. Más szempontból viszont ez volt az a korszak, amikor a Commodore 64-et PC-re váltó fiatal generáció az új technikai lehetőségekkel élve elektronikus zenéket kezdett barkácsolni a mateklecke megírása után.Emlékszem egy srácra, alattam járt gimibe pár osztállyal, rendszeresen hozta fel az otthon ekecselt szerzeményeit, amit az eladó gitáros srác, Karcsi, mindig figyelmesen meghallgatott. Mi meg elnézően mosolyogtunk a Doors feldolgozásokon, másra volt ráállva a radarunk. Most már persze tudjuk, hogy neki volt igaza. Bár a zenét ma is elég laposnak hallom. Fogarasi Lászlónak hívták, manapság Yonderboi néven ismeri a nagyvilág. Rá egy évre Pink Solidism című szerzeménye, mely a Dorss zenekar Riders ont he storm című dalának átdolgozása a Future Sound Of Budapest 2 című válogatáslemezre, majd más nemzetközi válogatáslemezekre is. 1999 nyarán - érettségije után - került sor első, Shallow and Profound című szerzői albumának felvételeire, amely 2000 januári megjelenése után Európa szerte ismertté tette.
Yonderboi - Pink Solidarism (1999)
Folytatása következik...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése